54075

Svaigēšana
24.04.2015


Dita Lase - Par svaigēšanu (raw food) uzskata uztura režīmu, kurā 75 - 100% ēdiena veido termiski neapstrādāti augu valsts produkti, vai, ja pavisam precīzi, tad - produkti un ēdieni, kas nav gatavoti augstākā temperatūrā par 42 C. Šāds uzturs ļoti bagāts vitamīniem, minerālvielām, šķiedrvielām un antioksidantiem. Tas nozīmē, ka, pat, ja neesat svaigēdāji, tomēr varat no šī uztura veida paņemt kādas ēdienu gatavošanas idejas, lai bagātinātu savu ikdienas ēdienkarti ar visām šīm vērtīgajām un onkoloģiskiem pacientiem būtiski svarīgajām uzturvielām.  Tas ir aplams stereotips, ka svaigēšana ir uzturs, kurā tikai grauž burkānus un zaļu zāli, vai taisa salātus. 

Svaigēdāji dzer sulas - īpaši ieteicamas te būtu dārzeņu sulas.

Svaigēdāji gatavo dažādus kokteiļus, ko sauc par smūtijiem vai smūzijiem.
Tie ir ļoti ērti brokastīm vai līdzņemšanai, ātri pagatavojami, neprasa nekādas dižas kulinārās iemaņas, dod spēcīgu enerģijas lādiņu un ir ļoti garšīgi (kas veselīgam uzturam ne vienmēr raksturīgs). Te var sablenderēt visu, kas salds (piemēram, ķirbi, vai bieti, vai bumbierus) kopā ar visu, kas zaļš (spināti, kviešu zelmenis, garšaugi, brokoļi utt.)

Svaigēdāji gatavo dažādas aukstās zupas. Ne tikai gaspačo un kefīra - biešu zupu, bet arī no citiem dārzeņiem, to sulām, garšvielām, un pat augļiem. Dažas no zupām izskatās kā krēmzupas, dažas kā buljona zupas. Dažas tiek ēstas aukstas, citas var uzsildīt līdz 40 C.

Salātus arī, protams, svaigēšanā mīl un ciena. Īpaši interesantas te mēdz būt mērces - gan uz sulu, gan avokado bāzes, ar eļļu un bez, no riekstiem un sēklām utt. Tādēļ salāti nereti sanāk ļoti sātīgs pusdienu ēdiens. Dr. med. Dž.Fūrmans savā grāmatā "Ēst, lai dzīvotu" saka, ka, ja kāds no viņa padomiem ir vissvarīgākais un būtu jāievieš savā dzīvē pirmkārt un uz visiem laikiem, tad lai tā esot salātu ēšana ik dienas - zaļas lapas, zaļumi, daudz dārzeņu, riekstu, sēklu un daudzveidīgas garšvielas: īsts dziedējošais un atveseļojošais uzturs!

Bet visaizraujošākā svaigēšanas virtuves daļa, manuprāt, ir gatavot pamatēdienus - "spageti" no dārzeņiem, "rīsus" no saknēm, "frikadeles" no sēnēm, dārzeņiem un sēklām, "pelmeņus" no biešu vai kāļu šķēlītēm, "sierus" no izmērcētiem riekstiem un tamlīdzīgus brīnumus. Fantāzija un triku zināšana, kur ļoti palīdzēs svaigēšanas pavārgrāmatas, ļaus radīt ļoti interesantus, garšu un tekstūru ziņā neparastus un ārkārtīgi veselīgus ēdienus.
Un, protams, arī dažādi deserti. Kūkas un groziņi ar saldiem pildījumiem, konfektes, krēmi, mussi, "želejas", augļu salāti vai kārtojumi - ieprieciniet sevi veselīgi un bez sirdsapziņas pārmetumiem. Te nebūt nebūs maz kaloriju. Bet nebūs baltā cukura, un viss būs veidots no dabīgām, svaigām sastāvdaļām. Tas ir svarīgākais.

Lūk, te variet palūkot pēc dažām gardām svaigēdāju receptēm: http://www.vegus.lv/raw-svaigesana
Un, ja vēlaties apgūt svaigēdāju ēdienu iemaņas praksē, te būs kulinārijas kursi "Svaiguma maltīte": http://www.vegus.lv/kursi/svaiguma-maltite

Dita Lase
Veģetāra uztura skolas „Vegus” vadītāja




      Atpakaļ
Kalendārs
<< Septembris 2019 >>
POTCPSSv
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30