51756

Lai jūsu ēdiens ir jūsu zāles, un jūsu zāles – ēdiens! (Hipokrāts)
20.02.2015


Gunta Kalniņa - Cīņā par veselības atgūšanu pēc onkoloģiskas saslimšanas uzturam ir ļoti svarīga loma. Atbilstošs uzturs palīdz stiprināt dabīgo imūnaizsardzību un veicina tradicionālo terapiju (galvenokārt, ķīmijterapijas, staru terapijas, ķirurģijas, imūnterapijas) un to iespējamo izraisīto blakņu labāku panesamību. Ar atbilstošu uzturu var būtiski mazināt terapiju nelabvēlīgo iedarbību uz organismu.

Ir veikta virkne pētījumu, kas pierāda, ka mēs ikdienā lietojam pārāk daudz cukura, sāls, un produktu ar augstu olbaltumvielu un tauku saturu, bet par maz svaigu dārzeņu, augļu un pilngraudu produktu. Šāds uzturs ir pārāk bagātīgs mūsu organismam, tas neļauj atbrīvoties no liekajām kalorijām, taukiem, olbaltumvielām un minerālvielām, kas bieži pārvēršas taukos vai taukainās nogulsnēs mūsu organismā, un veicina dažādu veselības problēmu attīstību, tai skaitā izraisa vēzi.

Pārtika, ko ēdat, var būt vai nu drošākās un spēcīgākās zāles, vai arī lēna inde.

Pārtiekot no ēdieniem ar augstu tauku un olbaltumvielu saturu, skābekļa piegāde mūsu audiem samazinās. Dr. Oto Vārburgs, Nobela prēmijas laureāts medicīnā un fizioloģijā (1931), savā grāmatā The Cause And Prevention of Cancer („Vēža cēlonis un novēršana”) secina, ka galvenais vēža cēlonis ir skābekļa trūkums un, ja asinis pastāvīgi apgādā ar skābekli visas šūnas, no vēža izvairīties var visu mūžu. Elpošanas vingrinājumi, pastaigas un atbilstošs uzturs veicina skābekļa pieplūdi asinīs. Visos svaigajos, termiski neapstrādātajos dārzeņos, augļos, dīgstos un zaļumos, jo īpaši kviešu zelmenī ( A, C, F, K, B grupas vitamīni u.c.), ir augu šķidrumā ietverts skābeklis. Piemēram, diedzētie kviešu graudi satur 32 dažādus vitamīns, fermentus, kā arī 22 aminoskābes. Katru dienu, iekļaujot uzturā nozīmīgu daudzumu zaļo produktu un sulu, jūs varat palielināt savas asinis ar tādām būtiskām barības vielām, kā minerālvielas, fermenti, vitamīni, skābeklis un olbaltumvielas.

Svarīgi rūpēties, lai uzturā 80 % produktu būtu, kas rada sārmainu reakciju organismā (piem., salāti, dārzeņi) un tikai 20%, kas rada skābu (gaļa, saldumi, miltu izstrādājumi). Onkošūnas nevar attīstīties sārmainā vidē! (Ir pieejamas uztura produktu tabulas, kas raksturo skābumu/sārmainību).

Lai cilvēks būtu vesels, katrai šūnai jābūt piesātinātai ar ūdeni.

Parasti dzeram tikai tad, kad izjūtam slāpes, un organismam ik dienu pietrūkst puslitra vai litra ūdens. Uz katru svara kg diennaktī jāizdzer 30 gr. laba, bioloģiski izmantojama, vēlams ar sārmainu pH līmeni, ūdens (sārmains ūdens ir mīksts, bez smaržas un pēc garšas atgādina lietus ūdeni, skābs ūdens pēc garšas ir nedaudz skābs ar vāju hlora smaržu).

Uztura speciālisti iesaka:

  • ēst vairāk saknes,
  • augļus un dārzeņus,
  • izvairīties no trekniem, miltu un daudz cukuru saturošiem produktiem,
  • mazināt gaļas daudzumu un izvairīties no alkohola,
  • lietot konkrētus uztura produktus, kas stiprina mūsu organismu un palīdz uzvarēt vēzi:


ķiploks, puravs, šalotes loki, kajenas sarkanais pipars, sarkanais sīpols, kurkuma (aknas un asiņu tīrīšanai), ingvers, brokoļi, Briseles kāposti, baltie un sarkanie galviņkāposti, Savojas, puķkāposti, lapu kāposti, sparģeļi, spināti, kabači, biešu laksti, selerijas, kāļi, baklažāni, zaļās pākšu pupiņas, fenhelis, burkāni, kreses salāti, gurķi, redīsi, rāceņi, tomātu (satur likopēnu, kas ir pretonkoloģisks);

zirņi, pupas, lēcas; lineļļa, olīveļļa, kanoleļļa;

Zāļu tējas, zaļā tēja (ko vāra 10 minūtes, lai izdalītu polifenolus un katehīnus, kas ir pretonkoloģiskas vielas);
mellenes, dzērvenes, zilenes, kazenes, brūklenes (visas satur spēcīgus antioksidantus, antocianīdus); arī plūmes, persiki, nektarīni,  aprikozes, āboli un ķirši; svaigi grieķu valrieksti un lazdu rieksti;

Ieteicamas jūras produkti, zivis;

greipfrūti, citroni, laimi, apelsīni, pomelo, tie satur flavonoīdus un stimulē kancerogēnu vielu izdalīšanos no aknām.

Lai uzturs veicinātu organisma aizsargspējas, ikdienā ir nepieciešams uzņemt ekoloģisku, daudzveidīgu un pilnvērtīgu uzturu, kas satur antioksidantus (piem., selēns, C vit.), vitamīnus, nepieciešamās olbaltumvielas, ogļhidrātus un „labās” taukskābes, probiotikas (zarnu mikrofloras līdzsvarošanai), kā arī šķiedrvielas.

Gunta Kalniņa
Mg. Sc. Sal. uzturzinātnē
Veselības veicināšanas speciāliste
2015. gada februārī




      Atpakaļ
Kalendārs
<< Novembris 2019 >>
POTCPSSv
123
45678910
11121314151617
18192021222324
252627282930