87347

Galvenie stūrakmeņi – kalcijs un D vitamīns
Apskatīt komentārus (0)


08.08.2018


Ja esi starp tiem, kam nozīmēta hormonterapija, tad būtu jāsāk ar to, ka jānoskaidro D vitamīna un kalcija līmenis asinīs, pēc tam kaulu blīvums (var arī otrādā secībā) un vajadzības gadījumā  jākonsultējas ar ārstu.

Kad pirmo reizi  pēc saslimšanas lūdzu nosūtījumu uz kaulu blīvuma mērījumu,  ģimenes ārste pārjautā: Vai jūs domājat, ka jums to vajag? – Jā, atbildu, vajag! Un daktere bez sajūsmas izraksta nosūtījumu uz osteodensitometriju.  Izmeklējuma laikā tiek noskennēts mans skelets, precīzāk – veikta rentgenstaru osteodensitometrija, un secinājums ir viens, ka man gūžās ir osteopēnija.  Esmu nepatīkami pārsteigta, tātad tomēr izmaiņas kaulu struktūrā (samazināts kaulu minerālais blīvums ) jau notikušas, bet tas gan arī nozīmē to, ka osteoporoze tā vēl nav. Daktere uz manu jautājumu, – ko tagad darīt, kaut kas taču ir jādara, lai to procesu apturētu? – mierīgi atbild, ka panikai nav pamata. Lietojiet uzturā produktus, kas satur vairāk kalciju (pienu, sieru, biezpienu) un rūpējieties, lai nerodas kalcija un D vitamīna deficīts. 

 

Kad dzīve piespēlē satikšanos ar vienu no pirmajām osteoporozes dakterēm Latvijā Ingrīdu Kaži, viņa man un grupai O meiteņu izskaidro pamatlietas, kas būtu jāzina arī katrai sievietei pēc 50 gadu vecuma sasniegšanas.

 

Galvenie stūrakmeņi – kalcijs un D vitamīns. Es nekad neesmu varējusi automātiski “rīt” tabletes. Man vienmēr vajag saprast, ko tās dos, kāda ir to iedarbība. Ja zinu, ka kalcijs kopā ar fosforu veido kaulu un zobu cieto substanci, savukārt D vitamīns piedalās skeleta veidošanā un nodrošina kalcija uzsūkšanos organismā, tad lietot šos preperātus man šķiet jēgpilni. Kāpēc D vitamīns mūsu platuma grādos ir jālieto pastāvīgi visa gada garumā, arī vasarā, man arī tas tagad ir saprotams. Mēs pārāk maz uzturamies saulē un mums vispār tradicionāli nav tik saulainas vasaras kā šī. Vismaz  reizi gadā (labāk 2x – rudenī un pavasarī) jāuztaisa D vitamīna analīze. 

Taču neskatoties uz to, ka D vitamīns ir absolūti neatņemama osteoporozes profilakses un ārstēšanas sastāvdaļa, ar to vien pasargāt savus kaulus no lūzumiem nevarēs.

 

Meitenes un zēni! Vingrojiet ne mazāk par 30 minūtēm vismaz trīs reizes nedēļā, staigājiet, kāpiet pa trepēm, peldiet, nūjojiet... Un dariet to regulāri! Lai tas kļūst par jūsu ikdienas rutīnu, tāpat kā ēšana un elpošana. Kaut arī mana osteopēnija šo gadu laikā ir progresējusi, es turpinu dr. Ingrīdas Kažes rekomendācijas osteoporozes profilaksei un dzīvoju uz priekšu.

 

Turpinājums rīt


 
      Atpakaļ

atstāj tukšu: atstāj tukšu:
vārds:




Ievadiet drošības kodu:

Visual CAPTCHA



Kalendārs
<< Septembris 2019 >>
POTCPSSv
1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
30